Senin, 25 Oktober 2010

10 negara terkaya

1. Luxembourg – $80,800 (GDP per capital)

Negara kecil ini dengan jumlah keseluruhan penduduk kurang daripada 500 000 merupakan sebuah negara keajaiban di Eropah. Negara ini merupakan antara 8 negara terkecil di dunia. Dari atas ke bawah itu hanya sekitar 50 batu dan terlebar sekitar 30 batu.

2. Qatar – $75,900

Negara berbahasa Arab ini mempunyai kurang daripada juta orang dan mendapat kemerdekaan daripada United Kingdom hanya pada tahun 1971. Qatar digunakan untuk menjadi sebuah negara Islam yang miskin tetapi kerana penemuan minyak dan gas alam di tahun 1940-an, itu benar-benar berubah. Dengan tidak adanya cukai pendapatan ini adalah salah satu negara paling tidak dikenakan cukai di dunia, sementara masih menawarkan sebahagian besar perkhidmatan kepada penduduk secara percuma.

3. Norway – $55,600

Norway adalah salah satu dari sedikit negara yang sangat maju di Eropah yang bukan sebahagian daripada Kesatuan Eropah. Ini minyak dan gas alam negara kaya memiliki kos hidup lebih dari 30% lebih tinggi daripada di Amerika Syarikat. Pada tahun 2006 hanya Rusia dan Arab Saudi mengeksport minyak lebih dari Norway.

4. Kuwait $55,300

Dalam bahasa Arab Kuwait diterjemahkan menjadi “Benteng dibina berhampiran air”. Selain menjadi di pantai Teluk Parsi negara ini telah dikenal tetangga seperti Arab Saudi dan Iraq. Kuwait mempunyai sandaran kelima di dunia terbukti minyak terbesar – sekitar 10% dari jumlah keseluruhan dunia. Menjadi sebuah negara tanpa cukai, sekitar 80% dari pendapatan kerajaan berasal dari eksport minyak. Setelah perekonomian paling tidak kedua di Timur Tengah, Kuwait memiliki salah satu ekonomi yang paling cepat berkembang di wilayah ini.

5. United Arab Emirates – $55,200

Negara ini kaya dengan minyak dan gas memiliki ekonomi yang sangat maju yang menjadikannya salah satu yang paling maju di dunia. Mempunyai lebih banyak wang daripada mereka tahu apa yang harus dilakukan, mereka telah membina pulau buatan banyak dan baru saja selesai membangun struktur tertinggi di dunia – Burj Khalifa. Ini adalah 828 meter, yang sekitar 2 kali setinggi Empire State Building di New York. Dianggarkan bahawa sekitar 1/4th total pembinaan berlaku di dunia ini mengambil tempat di Dubai – salah satu kota terbesar di Emiriah Arab.

6. Singapore – $48,900

Negara negara kecil ini terdiri daripada 63 pulau dan beberapa daratan dengan luas total hanya 270 batu persegi (704 km persegi). Dengan Hong Kong, Korea Selatan dan Taiwan dianggap salah satu Harimau Asia Timur. Singapura mempunyai pelabuhan tersibuk di dunia dan merupakan yang terbesar pusat perdagangan matawang asing 4 di dunia. Singapura secara meluas diyakini ekonomi paling perniagaan-ramah di dunia.

7. U.S.A – $46,000

Apa yang membuat AS berasingan dari kebanyakan negara-negara lain dalam senarai ini adalah ukurannya. Sementara kebanyakan negara lain dalam senarai ini adalah salah satu yang terkecil di dunia, Amerika Syarikat memiliki penduduk lebih dari 300 juta dan tanah seluas 3,79 juta batu persegi (9.830.000 sq km). Amerika Syarikat juga rumah dengan jumlah terbesar Milyarder di dunia. Hal ini berspekulasi bahawa sebagai Miliarder yang tinggal di Amerika Syarikat sebagai di seluruh dunia.

8. Ireland – $45,600

Negara ini merupakan ahli Kesatuan Eropah telah sering dikagumi sebagai salah satu ekonomi pengetahuan yang paling moden di dunia. Ireland adalah pembuat perisian komputer terbesar di dunia. Sebuah kajian yang dilakukan oleh The Economist kedudukan si Macan Celtic mempunyai kualiti hidup terbaik di dunia.

9. Equatotial Guinea – $44,100

Republik Guinea Khatulistiwa ialah sebuah negara di Afrika Tengah. Kebanyakan orang tidak pernah mendengarnya. Negara ini menjadi terkenal selepas tahun 1996 apabila cadangan minyak besar ditemui di negara hanya 0,5 juta orang. Sementara yang satu pengeluar terbesar minyak di Afrika, sedikit yang telah dibuat untuk memperbaiki keadaan hidup masyarakat. Rasuah yang meluas dan sebahagian besar orang biasa hidup dalam kemiskinan. Jurang antara kaya dan miskin mungkin adalah yang terbesar di dunia.


10. Switzerland – $39,800

Negara pembuat keju ini dianggap sebagai salah satu negara yang paling neutral di dunia. Selama Perang Dunia 2, orang-orang dari negara-negara Eropah lain mendepositkan wang mereka di bank-bank Switzerland, mengetahui bahawa wang mereka akan lebih aman di sana daripada di negara asal mereka. Beberapa syarikat terkenal termasuk Nestle Switzerland, Logitech, Rolex dan Credit Suisse.

Tidak ada komentar: